Andrahandsuthyrning
Regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätt
Ansökan om uthyrning
Om du önskar hyra ut din bostadsrätt i andra hand krävs det ett tillstånd från styrelsen. Tillstånd ska sökas via tjänsten för detta på vår förvaltare Nabo:s hemsida. Om en ny andrahandshyresgäst flyttar in ska en ny ansökan skickas in, även om detta sker under den period som tillstånd redan beviljats för.
Skäl för uthyrningen
Det krävs att du uppvisar skäl för uthyrningen. Dessa skäl skall vara tillfälliga till sin natur. Om det inte är tydligt att du avser bo i lägenheten, kommer din ansökan inte godkännas av bostadsrättsföreningen.
Tidsbegränsat tillstånd
Tillstånd att hyra ut i andra hand är alltid tidsbegränsade till ett år i taget. Därefter måste en ny ansökan/begäran om förlängning göras. Mer går att läsa på bostadsrätternas hemsida: Bostadsrätterna | Andrahandsuthyrning
Avgift vid andrahandsupplåtelse
Föreningen har beslutat att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning, vilken uppgår till tio procent av för året gällande prisbasbelopp per år. Om lägenheten är upplåten endast en del av ett år, beräknas avgiften efter de kalendermånader som upplåtelsen faktiskt pågår. Avgiften kommer på faktura från Nabo.
Bostadsrättshavaren är ansvarig
Även när lägenheten är uthyrd i andra hand är du som bostadsrättshavare alltid ansvarig gentemot föreningen för alla dina förpliktelser, exempelvis att månadsavgiften betalas i rätt tid, att grannarna inte utsätts för störningar och att vårdnadsplikten gentemot bostadsrättsföreningen upprätthålls.
Om du som bostadsrättshavare inte är nåbar under perioden som lägenheten är uthyrd i andra hand, till exempel vid utlandsvistelse, krävs att du utser en kontaktperson med fullmakt, förslagsvis andrahandshyresgästen.
Otillåten uthyrning
Uthyrning utan styrelsens tillstånd eller tillstånd från hyresnämnden kan få stora konsekvenser för bostadsrättshavaren. Det kan resultera i att rätten till lägenheten förverkas, alltså att medlemmen blir uppsagd och bostadsrätten kommer att tvångsförsäljas.